Nieuwsbericht Digitaliseren Schatkistbankieren oktober 2021
Beste deelnemer aan Schatkistbankieren,
Begin juli informeerden we u dat het ministerie van Financiën werkt aan het project Digitaliseren Schatkistbankieren om een nieuwe digitale omgeving te realiseren. Hiermee kunt u straks snel en eenvoudig online veel zaken voor Schatkistbankieren zelf regelen. Deze nieuwe digitale omgeving zal de huidige internetfaciliteit vervangen en zal naar verwachting tweede kwartaal 2022 in gebruik genomen worden. Vanaf dan heeft u alleen nog toegang via de nieuwe digitale omgeving. Om over te kunnen stappen, informeren wij u in deze nieuwsbrief over de door u te ondernemen acties.
Inloggen met eHerkenning
Momenteel logt u in door middel van een inlognaam en een wachtwoord. In de nieuwe omgeving logt u straks in met eHerkenning. U heeft daarom eHerkenning nodig om vanaf het tweede kwartaal 2022 uw zaken voor Schatkistbankieren te regelen.
Waarom eHerkenning?
Het gebruik van eHerkenning is nodig om te voldoen aan de komst van de Wet Digitale Overheid (WDO) die naar verwachting medio 2022 van kracht wordt. De WDO heeft als doel het regelen van het veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-) overheid. Hiermee implementeert Nederland ook de EU richtlijn over toegankelijkheid van overheidswebsites en apps. Daarom ook voor Digitaliseren Schatkistbankieren de stap naar eHerkenning.
eHerkenning aanvragen
Voor Schatkistbankieren heeft u eHerkenning niveau 3 nodig (eH3) voor elke medewerker die in het nieuwe systeem namens uw organisatie handelingen moet verrichten voor Schatkistbankieren.
Als uw organisatie nog geen eHerkenning heeft, dan adviseren wij u dit alvast aan te vragen bij één van de erkende eHerkenningsleveranciers. Hier zijn kosten aan verbonden. Het eHerkenningsmiddel is te gebruiken voor meerdere diensten, mits het betrouwbaarheidsniveau voldoende is. Kies daarom bij gebruik voor meerdere diensten het hoogst gevraagde niveau. Veel organisaties werken al met eHerkenning, bijvoorbeeld voor het UWV of de Belastingdienst. Als uw organisatie reeds over eHerkenning beschikt, is het belangrijk om na te gaan wie binnen uw organisatie al eHerkenning heeft en op welk niveau. Voor medewerkers die nog geen toegang hebben zult u dit alsnog moeten aanvragen. Voor medewerkers waarvan het huidige niveau van eHerkenning onvoldoende is voor Schatkistbankieren, moet u de persoonsgebonden eHerkenning upgraden.
U kunt eHerkenning aanvragen via het stappenplan op de website van eHerkenning. Deze leidt u door de belangrijkste aspecten van het aanvraagproces heen.
Om namens uw organisatie in te kunnen loggen met eHerkenning voor de dienst Schatkistbankieren heeft u een machtiging nodig. Zonder machtiging werkt eHerkenning niet. Net als eHerkenning is een machtiging persoonsgebonden en moet per persoon worden aangevraagd.
Machtigingen kunnen worden afgegeven door de persoon of personen die tekenbevoegd is volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het is tevens mogelijk dat de tekenbevoegde een machtigingenbeheerder aanstelt die de machtigingen kan verstrekken.
Wanneer machtiging aanvragen?
Voor Schatkistbankieren kunt u pas in het eerste kwartaal van 2022 een machtiging aanvragen. We informeren u begin 2022 wanneer u een machtiging kunt aanvragen. U kunt wel alvast nagaan wie er binnen uw organisatie machtigingen mag verstrekken, welke medewerkers een machtiging nodig hebben en desgewenst kunt u van tevoren een machtigingenbeheerder aanstellen.
Indien u gebruik maakt van een Intermediair voor uw Schatkistbankieren administratie kunt u deze machtigen met een ketenmachtiging. U hoeft zelf dan geen eHerkenning aan te vragen. Meer informatie hierover vindt u op Ketenmachtiging | eHerkenning.
Kortom, verdiep u op tijd in eHerkenning en vraag uw persoonsgebonden eHerkenning tijdig aan. Neem in het geval van complexe bestuursstructuren en bij ketenmachtigingen contact op met de eHerkenning leverancier voor advies. We adviseren om eHerkenning voor uw organisatie uiterlijk medio maart op orde te hebben.
Meer informatie
Voor vragen over eHerkenning verwijzen we u graag door naar Vraag & antwoord | eHerkenning.
Informatie over Digitaliseren Schatkistbankieren wordt via e-mail verzonden naar de bij ons geregistreerde hoofdcontactpersoon van uw instelling. Wij verzoeken u om de informatie door te leiden binnen uw organisatie. Wanneer u de hoofdcontactpersoon wilt wijzigen, dan verzoeken wij u om het formulier ‘wijzigen contactpersoon’ op onze website www.dsta.nl in te vullen en te retourneren naar schatkistbankieren@minfin.nl. Voorkom dat u straks informatie mist en in het uiterste geval niet kunt inloggen in de nieuwe omgeving.
Daarnaast vindt u de informatie ook terug op onze website Ontwikkelingen Digitaliseren Schatkistbankieren | Schatkistbankieren | DSTA.nl
Mocht u deze informatie onterecht ontvangen, dan kunt u zich afmelden voor deze nieuwsberichten via digitaliserenschatkistbankieren@minfin.nl
Met vriendelijke groet,
Het Project Digitaliseren Schatkistbankieren