Aanmelden voor schatkistbankieren door decentrale overheden

Sinds 15 december 2013 is de Wet financiering decentrale overheden gewijzigd. Hierdoor zijn alle decentrale overheden verplicht deel te nemen aan schatkistbankieren. Het niet aanmelden hiervoor betekent een overtreding van de wet.

Nieuwe bankrekening voor transacties met de schatkist

Voor uw decentrale overheid is één of meerdere nieuwe bankrekeningen geopend bij uw huisbank(en). Deze rekening(en) worden specifiek gebruikt voor transacties met de schatkist en worden gekoppeld aan de schatkist.

Heeft u meerdere huisbanken? Dan kunt u kiezen:

  • Een nieuwe rekening openen bij elke huisbank, zodat overboekingen binnen dezelfde bank blijven.
  • Slechts één nieuwe rekening openen bij een van uw banken.

Het openen van deze nieuwe rekening(en) verloopt via uw reguliere bankcontactpersoon, meestal uw accountmanager. Het is belangrijk dat deze rekening(en):

  • Gescheiden zijn van andere bankrekeningen van de decentrale overheid.
  • Niet deel uitmaken van rente- of saldocompensatiestelsels.

Aanmeldprocedure via Mijn Schatkist

Nieuwe decentrale overheden, zoals nieuw opgerichte gemeenschappelijke regelingen, kunnen zich aanmelden via het portaal Mijn Schatkist.

Neem gerust contact met ons op via schatkistbankieren@minfin.nl. Wij lichten u graag de vervolgstappen toe. Houd er rekening mee dat u eHerkenning niveau 3 nodig heeft om toegang te krijgen tot Mijn Schatkist. Meer informatie over eHerkenning vindt u hier.